Нядзіва, што два аб'екты патрапілі нават у міжнародны спіс. Дзесьці пакланяюцца каменю, дзесьці вераць у цудатворную сілу крыніцы, а дзесьці штогод выконваюць адны і тыя ж абрадавыя дзеянні, каб забяспечыць шчасце і дабрабыт.
Цікавая традыцыя, да прыкладу, існуе ў Чэрыкаўскім раёне. Кожны год на наступны дзень пасля ўрачыстасці святых Пятра і Паўла жыхары вёскі Наркі адзначаюць народнае праваслаўнае
свята Бразгун. Калі яно з'явілася на Чэрыкаўшчыне, мясцовыя жыхары сказаць не могуць. Кажуць толькі, што чулі ад дзядоў, як неяк данеслася з лесу гучнае бразгатанне. Наркоўцы пабеглі паглядзець, што магло здарыцца ў цёмным гушчары, прыйшлі і ўбачылі моцны пенна-белы струмень, які біў з-пад зямлі і падымаў высока да неба мноства дробных каменьчыкаў. Людзі пачалі хрысціцца, бласлаўляючы святых Пятра і Паўла, верылі, што менавіта яны і паслалі ім гэты зямны цуд. Крыніцу, з якой біў струмень, пашырылі, паставілі драўляны крыж, на яго вясковыя жанчыны павесілі аброчныя ручнікі ў надзеі на лепшае жыццё і здароўе. І з тых часоў пачалі ладзіць у гэтым месцы свята Бразгун. Ідуць да крыніцы не з пустымі рукамі. Нясуць абраз святых Пятра і Паўла, што захоўваецца ў Нарках не адно дзесяцігоддзе, аброчную свечку вялікіх памераў, якую абнаўляюць штогод, і хлеб з соллю. Каля крыніцы служыцца вадасвятны малебен з акафістам святым апосталам Пятру і Паўлу, асвячаецца вада, веруючыя ламаюць галінкі ад бярозак, якімі ўпрыгожваецца ікона, каб, вярнуўшыся дадому, утыкнуць іх у хату ці хлеў як абярэг.
Многія з нашых традыцый здольны здзівіць і ўразіць замежнікаў. Але галоўнае, што цікавасць да іх існуе ў саміх беларусаў. Бо, як вядома, не бу-дзе носьбітаў — не будзе і гэтых каштоўнасцей. А страціць бясцэнныя скарбы мы не маем права — унукі не даруюць.
Людміла МІНКЕВІЧ